Vem och vad betalar kommersiell TV

TV 4 har utvecklat ett ”smart” system att få betalt för sina program genom att sponsorer tillåts komma in i programmet Förkväll.  Programledningen på kanalen hävdar inte helt oväntat att detta varken är nytt eller uppseendeväckande. Nej, desto värre.

Det finns hårda regler för hur man får göra reklam på TV. T ex är det inte tillåtet att otillbörligt gynna ett varumärke – oavsett om man får betalt för det eller ej. Det här gäller både kommersiell TV och Public Service.  Det är så klart inte alltid så himla enkelt att se var gränsen går. Men syftet är solklart. Vi skall som tittare kunna skilja på budskapet finns där för att berätta historien på bästa sätt eller om det är där för att någon betalat pengar för det. Dvs en sorts annons.

Men det här? Om sponsorn för slänga in en expert som får uttala sig om produkter han/hon säljer på ett eller annat sätt. Hur kan det  vara lagligt?

Om det är OK så kommer väl rimligen programbolagen inte vilja betala alls för programen. Utifrån en annonsörs perspektiv måste det ju vara mycket bättre om hjälten i ett program använder just deras bil än att betala annonser. Då hamnar vi i en situation där allt material på TV är som en förtäckt TV-shop. Då måste produktionsbolaget skaffa sponsorer som inte bara är glada för att deras produkter används i redaktionellt material utan även är beredda att betala stort för det.

Går det till så? Som tittare så känns det inte som osannolikt. Det är ju rimligen olagligt och mig veterligt har ingen blivit dömd för det här så därför har det väl aldrig hänt officiellt.

Jag tycker det är suveränt att TV 4.s egna toppjournalister protesterar och visar på riskerna med en total urholkning av trovärdigheten.    Men hur går man vidare? Jag tror att man måste kräva att man som tittare skall uppleva en tydlig avsändare för budskapen?

Lennart Ekdahls lite uppgivna konstaterande av villkoren för journalistik på TV 4 är ju ingen naturlag.

Tidningarna har ju klarat det här genom åren, varför skulle inte den kommersiella TVn det? Men jag undrar om det här inte kräver både lagändringar och en stor offentlig diskussion.

En sak är säker, det är ett enormt starkt argument för Public Service!veline_satta_mallman

Experter betalar för att vara med (DN 21 sept)

PS.. Italien känns helt plötsligt inte så långt borta

Annonser

2 responses to “Vem och vad betalar kommersiell TV

  1. Du har väl hört talas om produktplacering antar jag? Annonsörer måste ju söka nya strategier att göra reklam för sina produkter än genom traditionell annonsering, det är självklart i en tid när tekniken gör det allt lättare för exempelvis tv-tittaren att hoppa över reklamen. Att trovärdigheten riskerar att skadas hos TV 4 är lika självklart – beslutet från ledningen är både aningslöst och naivt.

  2. Jotack jag känner mycket väl till produkt-placeringsproblematiken.

    Det finns ett rätt bra regelverk kring det där som jag tycker är en bra guide i den gråzon som är ofrånkomlig.

    Att annonsörer söker nya strateger låter som om det är OK.
    Det här kan inte vara förenligt med gällande regelverk.
    Som sagt… fortsätter det här så blir jag en än starkare Public Service kramare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s