RUT, ROT och ”subventioner”

Agenda i Söndags var en märklig upplevelse. På dagen hade jag på Facebook hade av en händelse talat om att Luciano Astudillo som en av de politiska hoppen i Sverige..och sen på kvällen svamlade han på om ROT avdraget. Helt säker på vad han ville är jag inte. Men han gillade tjänster, fast inte så mycket så han ville ”subventionera” dem.

FAST, en baksida på den variant på ”Plattskatt” som vi har valt i Sverige med höga sociala avgifter är att det är förhållandevis billigt att konsumera prylar och  DYRT att konsumera tjänster. Detta för att det blir så att säga SoC och skatt på Soc och skatt.  Jämför det med Mervärdesskatten som är det enda som bekostar det maskintillverkade. För mig är det bakvänt

Får vi verkligen ett mera hållbart samhälle den här vägen? Det finns fördelar med höga skatter. Men en stor nackdel är att prylkonsumism subventioneras i jämförelse med tjänstekonsumism.

Men sannolikt så är det tvärtom så att vi behöver arbeta mer med att med tjänster utveckla vårt samhälle.

Då är RUT en variant av framtiden. Jag skulle vilja se politiker som kunde se en vision där tjänster t ex i Sjukvård faktiskt betalade mindre skatt… Tänk om man skulle ha olika soc.nivåer på jobb istället för olika Momssatser?

Jag tror jag skulle gilla det samhället bättre.

Kommentera

