Undrar hur det går för Miljöpartiet, egentligen

Brukar sällan hamna på TV-debatter mellan ledande politiker. Jag lägger de inte på minnet så råkar jag se en debatt så är det en lycklig tillfällighet. Igår missade jag tyvärr ”Tudors” för vi råkade sätta på fel kanal.. och vips så hamnade jag i Agenda och debatten mellan Maria Wetterstrand och Jan Björklund.

En fascinerande debatt som kunde kommit mycket längre om inte Wetterstrand av alla människor så skulle hamra in bilden av en skolpolitik som regeringen inte mig veterligt är i närheten av.

Hennes enda stora poäng (och som är MP bästa sida om man frågar mig) är att tala för en skola som berikar kreativitet.  Men när det paras med att demonisera och tramsigt envisas med att pådyvla Björklund åsikten att han vill ha betyg på 6 åringar så faller det där. Per Altenberg lyckades notera att hon inte använde ordet kunskap en enda gång . Kanske inget dräparargument, men det är ändå rätt betecknande. Wetterstand gav helt enkelt inte ett riktigt vederhäftigt intryck om än indignerat.

Skolministern kunde därför lugnt bemöta, prata kunskap, prata om värdet för de som har det svårast i skolan med en viss ro osv…

Det var synd för egentligen kan man lätt kritisera regeringspolitiken för att lätt fastna i ordningen. Björklund gör tycker jag sig själv en Björntjänst som stannar kvar på den planhalvan där han sannolikt har med sig de flesta: Skolan skall ha en tydlighet, syfta till kunskap, inte lämna de svagaste i sticket, vara anpassad till arbetslivets behov och krav mm…

Men det där är basic. Varför inte leda utvecklingen mot nya pedagogiska utmaningar och visioner. Bevarande ordningen (och för den delen att informera om kunskapsöverföringen genom t ex betyg) men att bygga en visionär stark och kreativ skola? Det vill nog Miljöpartiet och sannolikt en hel hög Folkpartister med för den delen.  Jag kan tycka att Skolministern ger intryck av en viss fantasifattigdom så god debattör som han är.

Det här handlade mycket mer om Skolminstern än Miljöpartiet upptäckte jag. Det är lite kontentan. Maria Wetterstrand har alltid (men jag hör henne oftast på radio eller läser via text) varit en intressant politiker att lyssnat på. Det var hon inte igår. Kändes rätt billigt och en smula indignerat tarvlig trots att hon borde haft alla chanser .

Det har gått så himla bra för Mp den senaste åren och nu när valet närmar sig har det vänt i de senaste mätningarna. Gårdagen kan knappast ha varit ett lyft för de rödgröna.

Kommentera

